środa, 7 września 2011

Zaczynamy, czyli dzierganie dla bardzo początkujących

Słowa kluczowe, które wpisujecie w Googlu i które kierują do mojego bloga, upewniają mnie, że czytają go nie tylko doświadczone dziergaczki. Pytania są z gatunku bardzo podstawowych.
Osoby doświadczone mogą spokojnie podarować sobie czytanie. Chyba, że chcą dodać coś od siebie :)

W internecie pełno jest filmików, pokazujących wszelkie techniki, ja skorzystam z tych udostępnionych przez DROPS Garnstudio. Polecam odwiedziny, strona jest naprawdę kopalnią wiedzy, podanej ładnie i wyczerpująco.

Zatem: jak zacząć?

Trzeba wiedzieć, jak dziergać (o tym za chwilę) i mieć czym dziergać (o tym następnym razem).
Zakładam, że zaczniesz na jakichś przypadkowych drutach i włóczce. Z czasem sama wybierzesz te, które ci najbardziej pasują. Jest tu pełna dowolność - każda robi tak, jak jej wygodniej.

Nie ma wyboru, najpierw trzeba opanować technikę, potem dopiero brać się za poważne projekty.

Podstawą podstaw są dwa elementy: oczko prawe i oczko lewe. Właściwie znając tylko te dwa rodzaje oczek, można wydziergać wiele pięknych rzeczy.

Jeśli chwytasz za druty po raz pierwszy, nie zaczynaj od razu od swetra, poncza, czy innych skomplikowanych dzianin. Niech na początek będzie to szalik. Albo nic konkretnego, tylko próbka do nauki trzymania drutów i włóczki jednocześnie.
Nabierz oczka, na przykład tak

Cast on from Garnstudio Drops design on Vimeo.


Myślę, że ok. 30 oczek wystarczy, żeby widzieć efekt. Przerób pierwszy rząd oczkami prawymi.

Knit from Garnstudio Drops design on Vimeo.


Jeśli druty wypadają ci z rąk, oczka są nierówne, a włóczka się plącze - nie martw się. To tak, jak z jazdą na rowerze albo jedzeniem pałeczkami, jak się raz nauczysz, to już zapamiętasz, a z każdym kolejnym oczkiem będzie łatwiej. Do drutów potrzebna jest cierpliwość. To, czego nie widać na filmach, a według mnie jest ważne, to umiejętne napięcie włóczki w lewej ręce. Przepleć przez palce, tak jak na filmie, albo (ja tak robię) chwyć ją w garść, a palcem wskazującym odpowiednio dozuj napięcie, nitka nie może luźno zwisać.

Ścieg, w którym we wszystkich rzędach przerabiamy oczka prawe nazywamy ściegiem francuskim.

Po kilku rzędach, gdy już przestanie to być takie straszne, zacznij przerabiać oczka lewe.

Purl from Garnstudio Drops design on Vimeo.


I tu niespodzianka: kolejny rząd po oczkach prawych wygodniej jest przerabiać oczkami lewymi (i na odwrót). W gazetach ze wzorami możesz spotkać się z określeniem: ,,przerabiać oczka, jak schodzą z drutu'' - chodzi właśnie o to takie wygodniejsze przerobienie, czyli lewe oczko na prawym i prawe na lewym.
Przerób jeszcze kilka rzędów, aż poczujesz się pewnie.
Ścieg, w którym w rzędach nieparzystych przerabiamy oczka prawe, a w parzystych - lewe, nazywamy dżersejem prawym lub ściegiem gładkim prawym.

Teraz zacznij się bawić i kombinować z układem oczek prawych i lewych. Proponuję poćwiczyć często spotykane:
  1. ściągacz pojedynczy - powtarzać: 1 o. prawe, 1 o. lewe, w rzędach powrotnych jak schodzą z drutu, czyli: 1 o. prawe, 1 o. lewe
  2. ściągacz podwójny - powtarzać: 2 o. prawe, 2 o. lewe, w rzędach powrotnych jak schodzą z drutu, czyli: 2 o. prawe, 2 o. lewe
  3. ryż pojedynczy - 1. rząd: 1 o. prawe, 1 o. lewe
    2. rząd: 1 o. prawe, 1 o. lewe
  4. ryż podwójny - 1. rząd: 1 o. prawe, 1 o. lewe
    2. rząd: jak schodzą z drutu, czyli 1 o. prawe, 1 o. lewe
    3. rząd: 1 o. lewe, 1 o. prawe
    4. rząd: jak schodzą z drutu, czyli 1 o. prawe, 1 o. lewe
    Powtarzać rzędy 1-4.

Jeśli zaczynasz czuć (tak, czuć), że już to umiesz, możesz zacząć szukać pierwszego poważnego wzoru do wydziergania. Na początek szukaj czegoś prostego w formie, bez wielu ażurów i warkoczy i trudnych słów, takich jak oczka przekręcone czy rzędy skrócone. Na to jeszcze przyjdzie czas.
Nie bój się opisów wykonania. One naprawdę są napisane po polsku :) Czytając skup się tylko na fragmencie, który akurat robisz, wtedy cała skomplikowana reszta nie będzie cię rozpraszać. Jeśli robisz według schematu graficznego, patrz tylko na bieżący rząd (przydatna może być linijka do zaznaczenia tego rzędu).

Na polskim rynku nie ma wielu gazetek ze wzorami. Najprostsze znajdują się chyba w Swetrach. Sandra i Sabrina ma dużo więcej skomplikowanych projektów (co nie znaczy, że prostych tam nie znajdziesz). No i oczywiście polecam szukać w http://ravelry.com, jest tam dużo więcej niż swetry.

W następnym odcinku: Jak wybrać włóczkę?.

21 komentarzy:

  1. Nie jestem bardzo początkująca ale podziwiam osoby , które bezinteresownie , pragną się podzielić swoją wiedzą z innymi. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. ja juz przeszlam przez lekcje garnstudio, zgadzam sie z Tona Theli ze sa super, poza tym na youtubie jest tez niezla kopalnia wiedzy, pozdrawiam :o)Twoja chusta znowu cudna, ja sie chyba zrazilam do chust po kilku probach robienia abrazo niestety, nie dla mnie milion oczek na drutach :o)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przydało się, oj przydało:) Chyba już do końca życia będę pamiętać, jak nabiera się oczka:)
    Wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki serdeczne za poradnik! tego właśnie szukałem bo koniecznie pragnę się jeszcze czegoś w życiu nauczyć.
    Jeśli mi tylko samozaparcia starczy,myślę przełamać ten stereotyp że to tylko damska sprawa i zrobić jakiś prezent żonie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki serdeczne za poradnik! tego właśnie szukałem bo koniecznie pragnę się jeszcze czegoś w życiu nauczyć.
    Jeśli mi tylko samozaparcia starczy,myślę przełamać ten stereotyp że to tylko damska sprawa i zrobić jakiś prezent żonie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam !!!!super tyle stron przeczytalam ,ale ta jest pierwsza gdzie wszystko zrozumialam ...no prawie wszystko ja dopiero sie ucze i tak sie ciesze prosze tylko powiedziec ...czy pierwsze i ostatnie oczka sie przerabia ...czy tylko spuszcza jesli dobrze napisalam ...Pozdrawiam Bozena to moje prawdziwe imie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :0
      To zależy od wzoru. najczęściej pierwsze oczko w rzędzie zdejmuję bez przerabiania, a ostatnie przerabiam na lewo.
      Natomiast jeśli robię plisę wzorem francuskim (oczka prawe we wszystkich rzędach), której brzeg będzie widoczny, to wszystkie te oczka przerabiam na prawo.

      Usuń
  7. troche dziwny przeskok w tych filmikach z jednego rzedu dla poczatkujacych do czegos zupelnie innego. Ale lece dalej moze uda mi sie jakos rozkodowac :P

    OdpowiedzUsuń
  8. niech ktos mi da radę jakie kupic druty i włóczkę na pierwszy w zyciu szalik;-)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja zgłupiałam przy oznakowaniu rzędów w schemacie:bo jeśli jest oznaczony co drugi rząd-to nieoznaczone przerabia się jak schodzą z drutu:)-jeśli jednak z prawej strony schematu są oznaczone wszystkie rzędy kolejno to jak je przerabiać?Bywa,że rzędy są oznakowane z lewej i prawej strony schematu...i tu mam problem!Pozdr!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego, jak opisał je twórca (w moim ostatnim wzorze rzędy nieoznaczone robi się samymi prawymi). Przeczytaj dokładnie opis wzoru. To, czy opisane są tylko z prawej czy z prawej i lewej nie ma większego znaczenia.

      Usuń
  10. Wszystko fajnie, umiem, i dziękuję, ale jak to skończyć?? Bo chyba jak wezmę i ściągnę te oczka, to mi się rozpruje...

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki tej stronie nauczyłam się robić na drutach;) teraz wybrałam wzor na garnstudio i mam kłopot. Na stronie napisane jest ze probka 10x10cm to ileś oczek na ileś. U mnie żeby bylo 10x10 musi być dużo wiecej oczek.. w takim razie na czapkę nie moge nabrać tylu oczek co na stronie tylko wiecej, jak to liczyć ile oczek nabierać? Dziwi mnie to ze na stronie do jednej włóczki jest różna liczba oczek dla próbki. Inne druty moze ciut zmienią, ale tu ewidentnie naciag nitki jakos regulują żeby móc korzystać z wzorów.. Pomożesz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się :) Odpowiedziałam tu http://nitkowo-theli.blogspot.com/2015/10/o-probkach.html

      Usuń
  12. Pozdrawiam Ciepło i tuż przed Swiętami:-BAAAardzo dziękuję za chęć nauczenia innych dziergania na drutach.
    Zamówiłam peruwiańską wełnę turkusową i robię pierwszy raz , komin dla Przyjaciółki.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ogromnie dziekuję za ten post. W związku z tym pojawiło mi sie pytanie . mam taki wzór. 3 oczka na lewo 3 oczka na prawo. A potem rzędy parzyste jak jak wychodzą. Co to oznacza? jeżeli ostatnie były 3 oczka lewe to zaczynam 3 oczkami prawymi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak. Jeśli robótka jest robiona w tę i z powrotem, to nad każdym lewym robimy prawe, nad każdym prawym - lewe, a jeśli w okrążeniach, to lewe nad lewym i prawe nad prawym.

      Usuń
    2. Ogromnie Ci dziekuję za odpowiedź.

      Usuń
  14. nie widzę dokładnie jak się robi prawą pętelkę..

    OdpowiedzUsuń
  15. Kurczę, ja od razu się na sweterek rzuciłam... i wyszedł, trochę się rozciągnął i stracił formę, ale do tej pory chodzę, a już 8 lat minęło :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ważne,żeby na początku nie wydawać majątku na materiały.Jakiś czas temu moja koleżanka podrzuciła mi ten adres włóczka sklep internetowy . Z tego co widziałam ,to mają tanie produkty. Mnie osobiście zachwyciły te z moheru,po wypłacie lądują do mojego kosza

    OdpowiedzUsuń

Dopuszczam możliwość komentowania anonimowego, ale miło mi będzie, jeśli wpiszesz jakikolwiek identyfikator. Jest łatwiej odpowiedać na taki komentarz, gdy wiem, do kogo się zwracam.